“The Breakup”, un performance afectiv – construit pe o înțelegere modernă a rupturilor romantice – va avea premiera națională între 9-15 noiembrie, la Galeria Mobius din București. Noua producție, realizată de un grup de artiști europeni condus de regizoarea Ioana Păun, a fost prezentată în luna septembrie în teatre și galerii din Cehia și Slovacia.
„The Breakup” explorează dinamicile relațiilor la distanță și impactul tehnoromantismului asupra iubirii. Spectacolul expune felul în care tehnologia schimbă intimitatea, experiențele autentice și corporale. Performance-ul interactiv, în limba engleză, va fi prezentat pentru un număr restrâns de spectatori, în 9, 13 și 15 noiembrie, de la ora 20.00. Cei interesați de vizionări se pot înscrie într-un link invitație pus la dispoziție de organizatori.
Numărul pe care l-ați format
nu mai este valid…
Două femei și o piatră. Fără metafore complicate, „The Breakup” surprinde crizele unei despărțiri, prin reacții afective care scapă de sub control. De la mesaje pierdute în WhatsApp, până la dezactivarea unei relații într-o lume permanent conectată, performance-ul aduce în fața publicului sentimente în stare brută. Ioana Păun propune o explorare a despărțirii nu doar ca o ruptură între oameni, ci și în interiorul nostru.
„The Breakup” este o experiență discretă și intensă, creată pentru a genera reflecție asupra modului în care ne-am trăit relațiile de cuplu. Spectacolul îi invită pe participanți să reflecteze asupra propriilor rupturi și să se reconecteze cu emoțiile lor, într-un mod visceral și personal.
“Despărțirea e ca un obuz, împrăștiind în jur mii de schije. Să o conceptualizezi ar fi o greșeală, și-ar pierde din vigoare. Cred cu tărie în sublimarea experiențelor puternice. Despărțirea devine mai suportabilă când se transformă într-un artefact colectiv”.
Ioana Păun, regizoare
Regizoarea și echipa ei explorează un teritoriu în care granițele dintre sentiment și progresul tehnologic devin tot mai neclare. “The Breakup” redă reacțiile afective prin prisma bazei lor fiziologice, uneori scăpată de sub controlul uman. Într-o realitate turbo-conectată, idila se construiește pe semne grafice și imagini, sentimentele prind putere din inimioare, seen și block. Intimitatea și exprimările sinelui, toate se schimbă, adăugând iubirii un nou strat de decorporalizare și alterând constant sensul comunicării. „The Breakup” devine astfel un spațiu de dialog și reflecție asupra impactului acestor transformări sociale asupra relațiilor de cuplu.
Un spectacol tandru, realizat de o echipă de artiști din România, Cehia și Slovacia
Spectacolul, realizat de o echipă de artiști din România, Cehia și Slovacia, a avut, în luna septembrie, premiera europeană în cinci teatre și galerii din Cehia și Slovacia. Turneul a debutat în Slovacia, pe 11 septembrie, la Záhrada Center for Independent Culture, Banská Bystrica – unul dintre centrele culturale consacrate în promovarea vocilor tinere din toate domeniile artistice, film, arte vizuale, muzică sau teatru. A fost vizionat în spațiul cultural bod.K7 din Nitra (SK), Galéria Miloša Alexandra Bazovského din Trenčín (SK) – o galerie dedicată artei secolelor XX și XXI, la P*AKT – platformă dedicată artelor performative contemporane din Bratislava (SK) și la Káznice – un spațiu de artă contemporană amenajat într-o închisoare de secol XVII din centrul istoric al orașului Brno (CZ).
Ioana Păun este o regizoare ce își centrează munca pe comportamentul uman în situații provocatoare. Recent, a colaborat cu instituții precum le phénix scène nationale, Théâtre les Tanneurs, CNDB, MuseumsQuartier și Teatrul Ashtar din Palestina. Între 2017 și 2020, a condus un program la Muzeul Național de Artă Contemporană din București, sprijinind actorii români emergenți în tranziția lor către limbaje performative. În 2021, filmul său de debut, “Emilia Hosu are HIV”, a câștigat premiul criticilor la FEKK Ljubljana și marele premiu în competiția locală de scurtmetraje la TIFF. În 2023, a dezvoltat, alături de programatorul Cătălin Boitor, un sistem pentru reeditarea viselor nocturne. În 2024 este la Bratislava, unde a creat lucrări axate pe îndrăgostire și alte explorări emoționale. De asemenea, tocmai a filmat un scurtmetraj despre unul dintre cele mai luxoase și viciate saloane de coafură din Bucureștiul anilor ’80.
Matěj Sýkora este scenograf de teatru și film, performer, dezvoltând o creație imaginativă și ludic postmodernă. Face parte din colectivul de autori D’epog și Lucia Repašská, colaborând regulat cu Jan Kačena, precum și cu Peter Gonda sau Vojtěch Bárta.
Bogdan Răileanu este un scriitor contemporan român, cunoscut pentru comentariile sale sociale ascuțite și explorarea vieții urbane moderne. A câștigat recunoaștere prin premii precum Premiul pentru tineri prozatori, iar cartea sa Dinții ascuțiți ai binelui a fost pe lista scurtă pentru Festival du premier roman de la Chambéry.
Andreea Oprițescu este producător de film și istoric de artă, concentrându-și interesul în dezvoltarea de proiecte în sudul Italiei, pentru Assedio Film. Producțiile lor au fost prezentate în peste 50 de țări și la mai mult de 200 de festivaluri cinematografice. www.assediofilm.it
ECHIPA
Producător: Andreea Oprițescu | Regia: Ioana Păun | Text: Bogdan Răileanu | Scenografie: Matěj Sýkora | Performere: Ana Pop, Silvana Mihai, Marta Blašková, Bianca Temneanu | Comunicare: Evantia Barca | Comunicare online: Laura Ștefănuț | Grafica: Alice Voinea | Foto: unpăun
THE BREAKUP
CO-FINANȚATORI:
Institutul Cultural Român prin Programul Cantemir – un cadru de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional.
Administrația Fondului Cultural Național
Susținut de:
Záhrada Center for Independent Culture, Banská Bystrica, bod.K7, Nitra, Káznice, Brno, Galéria Miloša Alexandra Bazovského, Trenčín, P*AKT, Bratislava
Parteneri media:
Propargarta, Spotmedia, IQ ADS, SMARK, Revista Zeppelin, Revista Arta, Radio Romania Cultural, Modernism.ro, Zile și Nopți, Revista Fictiunea, Filme-Cărți, Daily Magazine, Ziarul Metropolis, Feeder, DigitizArte, Igloo, Empower Artist Magazine, HAPP, Radio România Internațional, Agenția de carte, The Woman, Revista Golan, Arte Vezi, The Expert, Munteanu Recomandă, aiciastat.ro, Iscoada
*Acest proiect nu reprezintă neapărat poziția Institutului Cultural Ronân. ICR nu este responsabil pentru conținutul proiectului sau pentru modul în care rezultatele acestuia pot fi utilizate. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Acest proiect nu reprezintă neapărat poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabil pentru conținutul proiectului sau pentru modul în care rezultatele sale pot fi utilizate. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Filmul „Anul Nou care n-a fost”, premiat în festivaluri internaționale și...