În finalul ediției sale de anul acesta, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF aduce în premieră în România filmul-eveniment Manifesto, în care celebra actriță Cate Blanchett interpretează 13 personaje diferite într-un impresionant tur de forță actoricesc. Conceput inițial ca instalație video, Manifesto, semnat de artistul vizual german Julian Rosefeldt, a circulat în galerii și muzee prestigioase din întreaga lume. Anul acesta și-a început cu succes cariera în circuitul festivalurilor de film, fiind proiectat în premieră internațională în selecția oficială a festivalurilor de la Sundance și Rotterdam, fiind un eveniment singular atât în lumea artelor vizuale, cât și în cea a cinema-ului.
Punând în discuție rolul și responsabilitatea artistului în societatea de azi, filmul este o revizitare din perspectivă contemporană a câtorva dintre cele mai semnificative manifeste artistice ale secolului 20. Îndreptându-și atenția asupra scrierilor suprarealiștilor, dadaiștilor, futuriștilor, constructiviștilor, ale Dogma 95 și ale altor mișcări care au revoluționat istoria artei, Manifesto dezvăluie semnificația politică extrem de actuală a acestor statement-uri avangardiste anti-establishment – pe care artiștii le-au compus cu pasiune și convingere cu ani în urmă – prin interpretarea lor de către personaje feminine (toate jucate de Cate Blanchett) în diverse contexte ale prezentului, precum un studio TV, un centru de cercetare științifică, o școală, bursa de valori etc
Filmul va avea două proiecții în cadrul festivalului: prima, în cadrul Galei de premiere BIEFF 2017, sâmbătă, pe 1 aprilie, de la ora 20:00, iar cea de-a doua duminică, pe 2 aprilie, de la ora 17:30, ambele la Cinema Muzeul Țăranului. Manifesto este prezentat la BIEFF cu sprijinul distribuitorului The Match Factory.
Conform prestigioasei publicații Variety, „Manifesto e un film de artă în cel mai adevărat sens al cuvântului: conceptual ca natură, netradițional în formă și complet misterios ca atmosferă. Ceea ce puțini ar fi anticipat de la acest experiment este modul în care o colecție de dogme de multe ori contradictorii pot fi o așa de bogată sursă de inspirație pentru cei cu viziune artistică progresivă (…), stimulând spectatorul să ia poziție și să-și definească propria estetică.” Subliniind și complexitatea interpretării lui Cate Blanchett, faimoasa publicație The New York Times crede că „dacă în lumea artei s-ar acorda Oscaruri, Cate Blanchett ar trebui să fie câștigătoare, pentru adevăratul tur de forță pe care îl face interpretând rolurile din Manifesto.”
Artistul Julian Rosefeldt își argumentează demersul astfel: „Istoria artei e un derivat al istoriei, și din istorie învățăm. Artiștii, la fel ca scriitorii, filosofii și oamenii de știință, au fost dintotdeauna cei care au îndrăznit să formuleze gânduri și viziuni a căror valabilitate încă urmează a fi demonstrată. E o idee înțeleaptă să privim manifestele artistice ca pe niște seismografe ale timpului lor. Într-o epocă în care tendințele neo-naționaliste, rasiste și populiste, manifestate în politică și în media, amenință din nou democrațiile lumii și ne provoacă să ne ridicăm în apărarea valorilor de respect și acceptare pe care le credeam bine stabilite, Manifesto devine un strigăt care cheamă la acțiune.”
BIEFF este de asemenea onorat să aibă alături în demersul său curatorial și educațional o serie de profesioniști de renume ai industriei cinematografice și ai lumii artelor vizuale, cu experiență ca selecționeri și manageri pentru festivaluri și instituții prestigioase. Anul acesta, juriul Competiției Internaționale BIEFF este alcătuit din: Nora Molitor – reprezentantă Berlinale Forum Expanded și Arsenal Institute for Film and Video Art; Paolo Moretti – membru al comitetului de selecție al Festivalului de Film Documentar FIDMarseille și program advisor pentru Visions du Réel Nyon; Călin Dan – artist vizual și director al Muzeului Național de Artă Contemporană MNAC București. Cei trei vor viziona cele cinci programe de competiție și vor decide premiile care se vor decerna înainte de prima proiecție Manifesto, pe 1 aprilie.
Fidel misiunii sale de a promova cinema-ul experimental românesc, BIEFF aduce în atenția publicului, dar și a juriului Competiției Internaționale, câteva dintre cele mai recente experimente vizuale semnate de artiști români.
Semnat de Alexandru Petru Bădeliță – unul dintre cei mai prezenți realizatori români în selecția BIEFF de-a lungul anilor – I Made You, I Kill You face cronica tulburătoare a copilăriei autorului, într-un adevărat exercițiu de auto-exorcizare. Colaje cu fotografii și desene din copilărie sunt mixate cu secvențe de animație și elemente suprarealiste, într-o complexă și inovativă compoziție cinematografică, cu multiple straturi narative și tehnici artistice, ce explorează puterea de viață și de moarte pe care un paterfamilias o are asupra familiei sale. Realizat în cadrul studiilor regizorului la Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, I Made You, I Kill You spune fără compromisuri o poveste dureroasă despre o lume în care experiențele traumatizante nu sunt o excepție, ci un mod de viață. Filmul a fost selectat la festivalurile de la Clermont-Ferrand și IDFA Amsterdam.
Pornind de la textul omonim al lui Albert Camus, Luiza Pârvu și Toma Peiu realizează un compendiu vizual al umanității aflate în căutarea sensului prin filmul Sisyphus 2.0. Construit din înregistrări reale ale camerelor de supraveghere, filmul își asumă perspectiva lor omniscientă, începând ca o asamblare de momente cotidiene de tipul „o zi din viața” cetățeanului globalizat, însoțite de un voice-over care revizitează mitul lui Sisif. Cei doi regizori pun sub semnul întrebării, într-o manieră plină de umanism și sensibilitate, sensul căutării, în timp ce violența și cataclismele naturale provocate de om – reversul impulsului creativ al naturii umane – zdruncină existența cotidiană a oamenilor aflați sub observație.
Cu umor ludic și acid spirit critic, The Story of Little Hans marchează cea de-a treia revenire a artistului vizual Daniel Djamo în competiţia BIEFF. Într-o inteligentă interpretare liberă a basmului cu același nume cules de Fraţii Grimm, scurtmetrajul adoptă tonul înșelător naiv al poveștilor pentru copii pentru a investiga relativitatea modului în care sunt percepute identitățile naționale în contextul climatului politic actual: un băiețandru austriac cu păr auriu aleargă prin pădure în pas săltat, fără a remarca imigranții și refugiații „diabolici”, gata să-l devoreze.
Cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 28 martie – 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.
Organizatori: Asociația Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM și Asociația Film Monitor
Filmul „Anul Nou care n-a fost”, premiat în festivaluri internaționale și...