Feminismul exploziv al Věrei Chytilova – încălzirea pentru OWR#14

Věra Chytilova este un nume esențial în istoria pe care o trasează cinematografia la feminin. Anarhică, liberă, experimentală, angajată – toate aceste caracteristici se potrivesc deopotrivă secțiunii principale a festivalului One World Romania #14, dedicată identităților feminine multiple și luptelor feministe de-a lungul timpului, și filmografiei cineastei cehe. În perioada mai-iunie, 3 filme ale Věrei Chytilova vor fi proiectate în cadrul programului „Fiction Tuesdays Meets OWR”, marțea, la Cinema Muzeul Țăranului din cadrul Muzeului Național al Țăranului Român, urmând ca în timpul festivalului să prezentăm două scurtmetraje foarte puțin cunoscute ale realizatoarei.

Scopul major al carierei Věrei Chytilova a fost de a scoate figurile feminine din carcanul reprezentărilor masculine, de multe ori simpliste ori chiar abuzive. Chytilova a fost prima femeie admisă la prestigioasa școală de film de la Praga, FAMU, loc unde și-a început primele experimente formale care, îmbinate cu tematici incisive și provocatoare, au evidențiat-o în peisajul cinematografic al Cehoslovaciei comuniste. „Tavanul” (1962), scurtmetrajul ei de absolvire, prezintă într-un stil documentarist povestea unei tinere fotomodel pe care bărbații – și nu doar ei – ar dori-o redusă la statutul de păpușă frumoasă, dar lipsită de opinii și de emoții personale. Filmul este o pregătire – tematică și stilistică – pentru „Un sac de purici” (1962), titlul care completează programul ce îi va fi dedicat în cadrul festivalului. În stilul cinéma vérité la modă în acel moment, acesta descrie viața de zi cu zi a unui internat de tinere muncitoare textiliste. Asistăm cu surprindere la rebeliunile lor constante față de numeroasele sarcini trasate de Partidul Comunist tinerilor cehoslovaci și la dezinvoltura autoironică cu care se raportează la propria lor feminitate, mai degrabă instinctiv, decât în virtutea unor idei de emancipare.

Sunt atât de atașante protagonistele Věrei Chytilová în lipsa lor de prejudecăți și în dorința de a-și etala personalitatea distinctă încât, până spre final, aproape că uităm că trăiesc într-o societate care le-ar vrea nivelate pentru un bine colectiv generic. Cele două tinere din „Margarete” (1966) au gingășia arhetipurilor feminine clasice, dar de fapt debordează de ironie și de dorința de a dinamita ordinea dominantă. Soția neglijată și gimnasta la final de carieră din „Ceva diferit” (1963) insuflă și ele energie și autenticitate unor personaje care, în alte filme, nu ar fi fost nimic mai mult decât niște roluri secundare stereotipice. Iar „Poveste prefabricată” (1979) este un atac la adresa unui alt mit colectiv, de data aceasta precis localizat în spațiu și în timp: mitul paradisului muncitoresc pe care statele socialiste se lăudau că îl construiesc.

Cele trei lungmetraje vor fi proiectate în cadrul programului „Fiction Tuesdays Meets OWR”, marțea, la Cinema Muzeul Țăranului din cadrul Muzeului Național al Țăranului Român.

Marți 25 mai 
Margarete (Sedmikrásky)
Cehoslovacia 1966

Marți 1 iunie 
Ceva diferit (O necem jiném)
Cehoslovacia 1963

Marți 8 iunie
Poveste prefabricată (Panelstory aneb Jak se rodí sídlist)
Cehoslovacia 1980

Marți 15 iunie 
Tavanul (Strop)
&
Un sac de purici (Pytel blech)
Cehoslovacia 1962

* toate filmele vor fi subtitrate în limba română

Cea de-a 14-a ediție One World România va avea loc anul acesta în două etape: fizic, la București, între 11 și 20 iunie, la Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului și alte locații indoor și outdoor din Capitală și online în toată țara, între 21 și 27 iunie.
Abonamentele pentru perioada 11-20 iunie, desfășurată în locații fizice din București, sunt disponibile pe Eventbook în număr limitat (50) și asigură intrarea la toate proiecțiile festivalului, catalog și alte materiale promoționale. Abonamentele nu includ accesul la deschiderea festivalului, concerte și la alte evenimente speciale.