Festivalul Internațional George Enescu – cel mai mare festival de muzică clasică la nivel internațional din acest an

Festivalul Internațional George Enescu a marcat cea de-a 25-a ediție a sa, desfășurată cu
succes între 28 august și 26 septembrie 2021, cu performanța de a fi cel mai mare festival
de muzică clasică la nivel internațional din acest an. Cu 78 de concerte, aproximativ 3500
de artiști români și străini, 32 de orchestre din 14 țări, printre care unele dintre cele mai
bine cotate din lume, peste 100 de soliști și dirijori faimoși la nivel mondial, dintre care 25
care au participat pentru prima oară, Festivalul Enescu și-a desfășurat întregul program
artistic propus publicului, timp de patru săptămâni, chiar dacă a trebuit să înlocuiască din
scurt o orchestră și trei soliști.
Festivalul Enescu 2021 a prezentat 53 de lucrări în premieră românească și trei lucrări în
premieră mondială. Printre acestea, se află și Te Deum-ul compus de Jose Cura pentru a
celebra cea de-a 25-a ediție a Festivalului Enescu. Au fost prezentate în premieră
românească patru opere și mai multe lucrări vocal simfonice de Stravinski, Cura și Enescu
(oratoriul Strigoii).
În această ediție au fost interpretate cele mai multe lucrări enesciene din istoria Festivalului – 42 – celebrând și 140 de ani de la nașterea lui George Enescu. De asemenea, Festivalul l-a onorat și pe Stravinsky, la 50 de ani de la moartea sa.

Spectatorii Festivalului Enescu
Aproximativ 75.000 de spectatori din România și mai multe țări ale lumii au urmărit
concertele organizate la București, în cele patru săli principale ale Festivalului, și transmise online, la care se adaugă și publicul care a participat la evenimentele desfășurate în seriile „București Creativ” și „Festivalul Enescu în țară”.
În cele patru săli principale ale Festivalului (Ateneu, Sala Palatului, Sala Radio și Auditorium), publicul s-a ridicat la aproximativ 54.000 de persoane, în condițiile în care gradul de ocupare a fost restricționat, iar biletele și abonamentele au fost puse în vânzare cu mult mai târziu decât calendarul obișnuit, din cauza pandemiei.

Hilary Hahn_Paavo Jarvi_foto Catalina Filip

Topuri ale concertelor, în funcție de vânzări și public
Cele 5 concerte la care biletele au fost epuizate cel mai rapid au avut loc la Ateneu: Recitalul cu Maxim Vengerov (vioară) și Polina Osetinskaya (pian); Orchestra de Cameră Mahler, cu Yuja Wang la pian; Recitalul lui Joyce DiDonato, împreună cu Il Pomo d’Oro, Orchestra Filarmonicii Regale din Londra.

Cele mai populare 5 concerte de la Sala Palatului au fost: Orchestra Regalã Concertgebouw din Amsterdam (26.09); Orchestra Regalã Concertgebouw din Amsterdam (25.09); Orchestra Academiei Nationale Santa Cecilia din Roma (24.09); Orchestra Academiei Nationale Santa Cecilia din Roma (23.09); Orchestra Românã de Tineret (22.09).
Cele mai populare 5 concerte de la Ateneu au fost: Orchestra de Cameră Mahler, cu Yuja
Wang la pian; Orchestra de Camerã A Filarmonicii Germane din Bremen; Münchener Bach- Orchester und Chor; Recital Maxim Vengerov (vioară) și Polina Osetinskaya (pian); Recital Joyce DiDonato, împreună cu Il Pomo d’Oro.
La Sala Radio, cele mai populare 5 concerte au fost: Orchestra Simfonică București (19.09); Orchestra de Camerã Dogma (25.09); Orchestra Filarmonicii de Stat din Sibiu (18.09); Orchestra Filarmonicii Moldova din Iași (12.09); Orchestra Filarmonicii Banatul din Timișoara (11.09).
La Sala Auditorium, cele mai populare 5 concerte au fost: Orchestra Simfonicã WDR din Köln – Chamber Players (26.09); Orchestra Controcorrente (25.09); Recital Norbert Anger
Violoncel, Sina Kloke Pian (19.09); Manuel Fischer-Dieskau & Cyprien Katsaris (12.09).
Majoritatea spectatorilor prezenți în sălile Festivalului Enescu au fost din România. Chiar
dacă au fost vândute bilete unor cetățeni străini, numărul acestora a fost foarte mic, spre
deosebire de alți ani, din cauza pandemiei și a restricțiilor de circulație. Din Marea Britanie
au cumpărat bilete 29 de spectatori, din Elveția – 20; din SUA – 9; din Canada – 5; din Franța – 5; din Olanda – 2, din Siria – 2, din Israel și din Italia – câte unul.

Festivalul Enescu online
Pentru prima dată, concertele Festivalului Enescu transmise online au fost păstrate în
mediul virtual timp de 12 ore, pentru a fi urmărite de pe mai multe fusuri orare. Transmisiile online au fost gratuite. Un număr de 20.358 de spectatori au urmărit online muzica Festivalului Enescu, din care 14.000 din România, iar restul din străinătate. Topul țărilor de proveniență a spectatorilor din mediul virtual este: Germania (759 de melomani), SUA (600), Franța (500), Italia (470), Marea Britanie (300), China (300), Spania (200).
Topul celor mai vizionate trei concerte online este: Orchestra Filarmonică Din Zagreb (29.08) – 514 spectatori; London Symphony Orchestra (29.08) – 404 spectatori; Orchestra
Filarmonicii George Enescu (28.08) – 377 spectatori.
În strategia de organizare și de comunicare a Festivalului Enescu 2021, promovarea
concertelor gratuite online a fost secundară, prioritate având organizarea și promovarea
participării publicului la concertele în săli, în condiții de siguranță sanitară.

Pe perioada Festivalului, între 28 august și 26 septembrie, site-ul a înregistrat 135.486
utilizatori unici. Din luna iulie, când a început vânzarea de bilete și până la finalul Festivalului, paginile site-ului au fost accesate de 2.099.331 de ori, în 461.753 de sesiuni de către 190.228 de vizitatori unici.

Cifre și date ale Festivalului Enescu 2021
 4 serii de concerte (cu una mai puțin față de edițiile din alți ani, din cauza
pandemiei): Mari Orchestre (Sala Palatului); Recitaluri și concerte (Ateneu); Muzica
Secolului XXI (Sala Radio); Enescu și contemporanii – muzică de cameră
(Auditorium).
 Cea de-a treia ediție a Forumului Internațional al compozitorilor, cu participarea
unor mari compozitori, precum: Salvatore Sciarrino, Francesco Filidei, Dieter
Ammann, Jonathan Dove, Patrick Hawes, Peter Jablonski, Tim Benjamin, Martin
Torp, Gabriel Iranyi, Cornel Taranu, Dan Dediu
 3500 de artiști români și străini au venit în România
 78 de concerte desfășurate la București
 13 orașe în care s-a desfășurat Festivalul Enescu în țară: Cluj, Sibiu, Satu Mare,
Timișoara, Bacău, Iași, Focșani, Constanța, Râmnicu Vâlcea, Pitești, Ploiești, Păulești
 Peste 8000 nopți de cazare
 104 autocare utilizate pentru transportarea artiștilor
 Peste 20 de camioane cu instrumente și materiale pentru orchestre
 Peste 700 de transferuri și 15.000 km parcurși cu mașinile oficiale
 Peste 250 de interviuri programate începând din vară (telefonic/zoom/ față în față)
 Peste 120 de jurnaliști români acreditați
 30 de jurnaliști străini acreditați
 Echipa Festivalului Enescu a fost formată din aproximativ 70 de persoane, dintre care
o bună parte sunt angajați pe perioadă determinată, pentru ultimele săptămâni de
pregătire și pentru perioada de desfășurare a evenimentelor.
 Este ultima ediție a Festivalului Enescu cu Vladimir Jurowski în calitate de Director
Artistic și cu Mihai Constantinescu, în calitate de Director Executiv.

Mulțumiri
Festivalul Enescu mulțumește tuturor celor care au contribuit la organizarea celei de-a 25-
a ediții a sa: parteneri instituționali, sponsori, parteneri media interni și internaționali,
parteneri care au organizat evenimente în cadrul seriei „București Creativ” și în țară,
precum și furnizori și colaboratori.
Festivalul Enescu mulțumește în egală măsură publicului său, tuturor spectatorilor care au
trecut peste toate problemele, temerile și disconfortul generate de pandemie și au venit
la concerte, respectând regulile sanitare.