VOCEA ROMANIEI vs X FACTOR

4

Prima editie a emisiunii VOCEA ROMANIEI a confirmat asteptarile tuturor celor care alimenteaza “razboiul” de pe frontul de divertisment intre PRO TV si ANTENA 1: Marti seara peste 1 milion de romani s-au uitat la Brenciu, Loredana, Smiley si Moga – cu 300.000 mai multi decat cei care sambata i-au urmarit pe Morar, Paula Seling si Adi Sana.
Pentru ca pariurile celor cat de cat interesati de cele doua formate s-au indreptat catre PRO TV. Sa nu se supere antenistii, insa, de cand cu Capatos si Acces Direct chiar n-au cum sa intre in mentalul colectiv ca facatori de show-uri serioase de televiziune…

De cate ori n-ati auzit in autobuze, pe la terase ori in diverse conversatii cu amicii iscate de reclamele la cele doua emisiunii replici de genul: “Mama, daca facea PRO TV emisiunea cu X Factor rupea!” sau “Aia de la Antena ii copiaza pe protevisti, dar nu le iese” (cu trimitere catre “Romanii au talent”, pentru ca lumea nu e informata sau nu stie sa faca diferenta)?

Vi se pare ciudat ca oamenii au incredere in PRO TV cand vine vorba de distractie, de show? Ca asta s-a transferat catre formatele de reality/family entertainment, adica exact zona pe care miza Antena 1 si pe care credea ca activeaza si inca se promoveaza, dar pe care n-a intretinut-o defel de la “Duminica in familie” incoace?
N-ar trebui sa fie nicio surpriza pentru nimeni si nici sa se considere subiectiva afirmatia urmatoare: PRO TV-ul este si va fi lider pe piata in materie de divertisment de televiune. Pentru ca isi stie locul, n-are crize de identitate, dimpotriva, e un produs unitar, ok, care ofera fix ce promite.
In vreme ce Antena 1 se comporta mereu ca un competitor, ataca sau imita in loc sa construiasca, nu mai are o indentitate clara de cand se lafaie in mediocritate in speranta ca masa populara care o sustine se va extinde. Iar balanta calitativa inclina catre locul unde-i “otevizarea” mai mica…
De la momentul in care si-au dat seama ca trebuie sa intre pe piata cu formate de succes testate in strainatate (cu componenta esentiala de concurs), pana la prima difuzare, cele doua televiziuni au avut timp pentru strategie, planning, productie, filmare, promovare etc

Emotii au fost de ambele parti. Pentru ca orice adaptare de genul asta implica riscuri. Masinaria care este PRO TV e mai antrenata la capitolul munca de echipa, in vreme ce emotiile antenistilor au fost mai mari tocmai prin raportarea continua la concurenta.

Reteta e simpla: se ia o un format bun (care nu e doar super popular in alte tari, ci are fani si in tara ta – se vede din discutiile pe forumuri, din download-uri, din traficul generat pe site-urile care difuzeaza astfel de show-uri fara sa aiba dreptul s-o faca) se pune la punct proiectul, se alege o echipa buna de productie, o regie buna, se construieste un juriu credibil, se ia o echipa cool de prezentatori, se vizioneaza emisiunile similare din alte tari, se impart eficient atributiile in asa fel incat lucrurile sa se faca bine, profi, la timp si toti sa inteleaga acelasi lucru, se organizeaza auditii, se filmeaza (conform retetei) se monteaza (dupa reteta si conform exigentelor – stilului postului), se promoveaza bine, se programeaza inteligent si se livreaza pe micul ecran.

Daca ne uitam peste gard, ierarhia francizelor ce au castigat public in toata lumea in ultimii 5 ani e in felul urmator: GOT TALENT, IDOL, X FACTOR. Toate sunt show-uri pentru public larg, se inscriu in categoria “family entertainment”, si mizeaza in egala masura pe: talente neslefuite, povesti de viata (in special legaturi de familie), amuzament, invitati speciali (vedete de calibru care vin sa isi promoveze piese noi sau sa sustina cate un moment special), productii glam (decoruri speciale, lumini, productie serioasa nenica…).

  • Prima cauta talente de orice fel in auditii publice. Concurentii merg in etapa urmatoare datorita voturilor juriului, sunt selectati ulterior tot de acestia in cadrul unei sesiuni in care se infrunta organizat, pe categorii, iar norocosii ajug intr-o serie de semifinale, si se califica in finala doar cu voturile publicului (linii telefonice, sms, online). Premiul = bani + contract de spectacol.
  • A doua cauta un talent muzical cu calitati vocale deosebite, un showman, un personaj in stare sa inspire, o vedeta din toate punctele de vedere (timbru nou, proaspat, creativitate muzicala, stil, personalitate etc). Auditiile sunt exclusiv in fata juriului, selectia ulterioara la fel, se porneste de la un numar egal de baieti si fete, ce trec probe muzicale diferite (mai degraba seri tematice: canta piese din repertoriul unui artist ales de producatori). In ambele cazuri, juriul critica, da sfaturi, dar NU antreneaza/ mentorizeaza pe nimeni. Premiu: bani + contract cu casa de discuri.
  • A treia cauta in auditii publice o persoana sau o trupa cu potential, cu voce buna, star quality, ce poate activa cu succes pe scena pop. Premiu (tot in urma voturilor publicului pe baza prestatiilor live: bani + contract cu casa de discuri. Spre deosebire de primele doua formate, aici membrii juriului sprijina vizibil anumiti concurenti, pe care-i si mentorizeaza

THE VOICE nu se afla in acest top. Inca. Asta pentru ca e un format nou, creat si licentiat de Talpa Media Group, care a debutat in Olanda anul asta si care, dupa parteneriatul intre NBC, mogulul olandez John de Mol si Warner Horizon Television a ajuns in SUA unde a fost extrem de bine receptat de public. Marchetand acest format drept unul “specializat” muzical, mizand pe un public obisnuit cu votul si cunoscator al show-urilor de talente, producatorii THE VOICE au cautat sa livreze nu doar o emisiune-concurs in care se confrunta niste voci pentru bani & cariera, ci un “reality” cu vedete din zone diferite muzical facand ce stiu ele mai bine: cantand, ascultand, criticand, sfatuind, antrenand etc
THE VOICE cauta voci peste medie (fete, baieti sau duete) in cadrul unor castinguri facute de echipa de productie si suplimentate de “auditii online”. Cei alesi, participa la auditiile publice, in care juriul format din 4 membri ce stau cu spatele la scena isi manifesta interesul intorcandu-si scaunul si ulterior “licitand” pentru a-i avea in echipa. Daca nu isi completeaza echipa, juratii mai pot acorda o sansa unora din cei eliminati. Din echipele pe care si le constituie, cu ajutorul unui asistent pe care si-l aleg dupa dorinta (producator muzical sau cantaret), membrii juriului numesc concurenti care sa se dueleze pe o anume piesa. Tot ei iau deciziile dificile, adica pe cine trimit acasa din echipa lor. Ulterior, publicul voteaza concurentul favorit, in show-uri live, iar juriul acorda la randul lui un punctaj. Castigatorul e votat de telespectatori. Premiu: bani + contract cu o casa de discuri.

THE VOICE e o emisiune care in egala masura mizeaza pe concurenti, talentul povestile lor si vedetele din juriu, din felul in care relationeaza, eforturile de productie avand in vedere toate aceste elemente. In SUA Christina Aguilera, Adam Levine, Cee Lo Green si Blake Shelton au avut o gramada de castigat la capitolul imagine in urma acestui show. Spectacolele lor, felul in care si-au ales si antrenat echipele, duetele cu concurentii, comentariile din culise, toate au contribuit la certificarea faptului ca isi merita aprecierea publicului (ca vedete, profesionisti si mai ales modele).

Audientele din Olanda (unde e show-ul numarul 1), SUA, Romania, Ucraina, Mexic (unde a debutat pe 11 septembrie), Australia, Franta, Israel, Suedia, Portugalia, Israel, Spania si Brazilia vor asigura intrarea THE VOICE in top 3 francize tv de succes anul viitor.

PRO TV a avut inspiratia sa ia formatul la timp si sa-l adapteze bine. Prima emisiune, difuzata marti, a fost mult peste mai cunscutul X FACTOR.

“Vocea Romaniei” a obtinut o medie de 9.9 rating si 30.1 puncte cota de piata pe MT Pro (Ant si va cuena 1 avand 4.5 rtg si 13.7 shr); minutul de aur a fost la 22:19, cu 13.6 rtg si 41.1 shr. Pe All urban a inregistrat 8.7 rtg si 20.8 shr (Antena 1 avea 5.2 rtg si 12.4 shr), minutul de aur a fost la 21.36, cu 11.9 si 28.0 shr.

PUNCTE TARI: scenografia, filmarea, machiajul, coerenta, site-ul (bine facut, accesibil – in special aplicatia prin care poti sa iti inregistrezi “auditia” si sa fii evaluat de soft si de utilizatori), promovarea. Juriul s-a dovedit excelent ales si faptul ca fiecare se simte in largul lui, comenteaza prieteneste, nu apeleaza la discursuri “servite”, e un atu! Publicul isi sprijina vedeta favorita, le intuieste deciziile, e inspirat sa comenteze “la subiect” mai exact pe seama vocilor sau a felului in care s-a prezentat fiecare concurent (outfit, incredere in sine, miscare, stil).

PUNCTE SLABE: montajul, pe alocuri. Bine ar fi sa renunte la ilustrarea emotiilor concurentilor cu un “cut pe manute…” si sa insiste mai mult pe planul apropiat la reactii, sa lucreze la dinamism si la suspans.

In meciul VOCEA ROMANIEI versus X FACTOR va castiga talentul. Ambele show-uri vor aduce pe piata doua noi voci bune care au sansa unei cariere de succes. Insa, doar primul va lasa in memoria colectiva impresia ca a adus ceva nou in peisajul divertismentului romanesc si va crea nevoia de mai mult.

Post publicat pe Pandoras.realitatea.net.

 

PS: In urma auditiilor, pariul finalei arata asa: Iuliana Puschila, Dragos Chircu (care ar trebui teoretic sa castige pt ca are cea mai buna voce, Cristian Sanda (care sigur va surprinde, cu ajutorul lui Moga) si Stefan Stan (pt ca toate tendintele cocalare ale femeilor peste 30 de ani pe cartela Cosmote din publicul votant arata ca are sanse mari sa fie in top 2, poate chiar sa ia marele premiu, spre nefericirea mea).