INTERNETUL PE VENUS. EPISODUL 2. DIVELE DIGITALE

0

2008, anul divelor digitale

Madalina (Bucuresti) si Simona (Craiova) au implinit atunci 18 ani. Madalina si-a sters contul de Hi5, s-a trecut pe facebook, unde mai scrie din cand in cand din SUA unde studiaza la facultatea la care a ajuns si cu ajutorul netului (suport pentru documentare, formulare, sponsorizari, teste). Vorbeste pe skype cu parintii care o data pe luna isi cheama prietenii apropiati la masa sa le arate pozele pe care fiica lor le posteaza pe facebook (unde si ei si-au facut cont). Maica-sa isi plateste facturile online si se repede pe sfatulmedicului de fiecare data cand o aude pe Madalina tusind. Taica-su si-a vandut masina pe net, si-a cumparat un aparat de gimnastica medicala de pe net si, de cand a iesit la pensie (in decembrie), se ocupa zilnic de acvariul si ferma de pe FB.

Simona s-a despartit de iubi ei cunoscut pe internet (ca si anteriorii 2); lumea se bucura ca e tare fericita cu alt tip, coleg de facultate. E studenta la medicina la Bucuresti, si hostessa cand are timp. Maica-sa a invatat-o mai bio, asa ca Simo nu comanda pizza pe net, ci produse cosmetice cat mai naturale, genti haioase (nu piele!) si lenjerie intima baby-doll style. Cu parintii vorbeste deseori pe mail, si le tot spune sa nu-i mai trimita linkuri cu stiri despre accidente sau boli.

Madalina si Simona s-au cunoscut intr-o tabara la mare intr-a 7a, si au pastrat legatura pe mail. La vara Simona merge cu prietenul ei in SUA la nunta Madalinei.

Se considera “utilizatoare obisnuite”, marturisind ca au cateva modele internetice in randul prietenilor sau al “fetelor cu bloguri interesante” si declarandu-se in acelasi timp dezamagite de felul in care sunt percepute uneori ca “generatie sau grupa de varsta” pentru ca se vorbeste prea mult de fetele care populeaza in continuare “site-urile de dating, forumurile pt femei si mai ales hi5-ul, imbracate fara gust, postand tampenii si fiind lipsite de educatie, fie ca e vorba de cultura sau de sex”

Microsoft Advertising, Ogilvy Chicago si Mindshare isi impreunau vocile in 2008 pentru a raspunde celor care se tot intrebau in ce fel sunt diferite femeile din era digitala fata de cele din generatiile trecute, cum se comporta ele pe net acum si ce pot face brandurile sa si le apropie pe net.

“Pana si hartia igienica isi poate castiga locul ei in agenda publicitara si va avea parte de atentia femeilor de pe net”, spunea Beth Uyenco (global research director – Microsoft’s Advertiser and Publisher Solutions).

Aproape 16% dintre femeile chestionate se dovedisera avide de cumparaturi online. La prima vedere ati zice ca-i putin. Dar luand in considerare faptul ca aceleasi femei erau active in comunitati online si se dovedisera cele mai interesate de toate mediile si intrumentele digitale active, influenta lor digitala era evidenta.

“Divele digitale”, potrivit studiului, erau cele care intr-un fel sau altul setau trendul si meritau asadar toata atentia merketerilor.

86% dintre ele trimiteau linkuri altora, 85% considerau emailul cel mai important “instrument digital”, 22% faceau cumparaturi online zilnic, peste 70& dintre ele aveau in medie 170 de contacte in telefon, email sau pe retele sociale, percepand telefonul mobil si computerul ca “extensii” ale personalitatii lor, incadrand tehnologia in stilul lor de viata (peste 50% declarasera ca nu-si inched telefonul si computerul in timpul somnului; daca ar fi obligate de o anume situatie, ar renunta la TV sau la mobil – dooar 11% dintre ele ar fi renuntat la laptop)

Tinerele mamici se situau in topul femeilor care creeaza content si impartasesc idei/ opinii pe net, postand de doua ori mai mult de cat un utilizator adult American obisnuit.

In Romania, nivelul cumparaturilor online pe segmentul feminin nu se apropiau de cifrele studiului, insa, divele digitale puteau fi deja remarcate in diferite zone internetice.

In vreme ce site-urile pentru femei se incapatanau sa adapteze articole despre “stil de viata sanatos”, diete, fitness, ingrijire, moda, cautand tot felul de vedete din afara sau de pe la noi pentru a suplini exemplele, femei intre 25-35 de ani isi cautau alte sali de intalnire virtuale, se apucau sa-si faca blog, erau interesate de informatii calitative, deplasandu-si atentia de la sursele lor initiale catre altele considerate mult mai demne de incredere, completate de servicii mai utile.

Pentru fetele de pe idieta.ro, spre exemplu, cateva dintre cele mai active, informate si “tehnice” fete (25-35 ani) pot fi considerate, “pe zona lor”, dive digitale, avand in vedere ca in momentul in care au migrat pe oneden.com, au fost urmate de multe alte utilizatoare care le apreciasera si care contau pe sfaturile lor.

Migratii similare se intamplau intre eva.roele.rokudika.ro si 121.ro la recomandarile utilizatoarelor care descoperisera sfaturi mai utile sau specialisti mai agreabili pe acesta din urma sau poze mai cool si vedete mai simpatice pe site-ul petocuri.ro.  Rasturnari impresionante de trafic nu s-au inregistrat, insa, din aceasta cauza, premiile la diverse concursuri si diversele servicii dezvoltate targetate pe un public mai tanar fiind cele care au asigurat in principal mentinerea/ evolutia site-urilor cu pricina.

In cazul segmentului de varsta amintit (25-35) interesat de un “stil de viata sanatos” divele digitale sunt creditate pentru ca nu actioneaza “din auzite”, ci se documenteaza, impartasesc informatii si opinii credibile/ testate. Cine crede ca, atata timp cat exista diet.com, ivillage.com si o multime de site-uri de nisa care au de 5 ani tutoriale aerobic, fitness, cardio, make-over virtual, coaching si o multime de alte servicii si instrumente virtuale (de care toate “divele digitale” stiu) poate aduna 10 diete pe care sa le bage pe gat fix acestui public, n-are cum sa castige respect si cu atat mai putin fidelitate.

Fashionistele de aceeasi varsta care au urmarit pe bune tendintele in moda, fac shopping inteligent si stiu sa deosebeasca designerii dupa nuanta/ taietura unei rochii sunt mai putine. Sunt totusi destule pasionate de moda, unele cu veleitati croitoresti, altele de formatie artistica, cateva creatoare sau proprietare de mici magazine sau pur si simplu cu experienta internetica pe zona asta si condei glam care pot fi remarcate pe bloguri sau retele sociale si uneori pe site-urile unor populare reviste de femei care urmaresc continutul de calitate (stiri in exclusivitate, interviuri, pictoriale interesante, recomandari “pe bune” de produse) si il valideaza, impartasindu-si convigator opiniile, mai departe, prietenelor lor virtuale.


Nota (teaser) – divele digitale interesate de Bio si Eco isi dovedesc de mici potentialul: