X FACTOR Romania sau cum se poate rata un show de la inceput

4

Se ia o un format de succes, se pune la punct proiectul, o echipa buna de productie, o regie buna, se construieste un juriu credibil, se ia o echipa cool de prezentatori, se vizioneaza emisiunile similare din alte tari, se lucreaza la un scenariu, se organizeaza auditii, se filmeaza, se monteaza si se produce bine si se da pe post.
Pentru Antena 1, X Factor ar fi trebuit sa fie gasca cu ouale de aur intr-o piata TV dominata de reality-show-uri francizate ce aduna oameni intr-o competitie de talente votate de telespectatori. Din pacate, e o adaptare palida si plicticoasa a unui show popular ce functioneaza excelent de 7 ani in Marea Britanie si care a ajuns pe micile ecrane din: Albania, Argentina, Armenia, Australia, Belgia, Bulgaria, Chile, Columbia, Cheia, Slovacia, Danemarca, Finlanda, Franta, Germania, Cipru, Ungaria, Grecia, Islanda, India, Indonezia, Italia, Kazakstan, Olanda, Noua Zeelanda, Polonia, Norvegia, Rusia, Spania, Ucraina, si in SUA (primul sezon se deschide in acest an).

Publicul Antena 1 stie in foarte mica masura cu ce se mananca acest show, n-a avut parte de un teasing cool cu imagini din UK sau de prin lume, in schimb a putut viziona tot felul de interviuri cu Adi Sana, Mihai Morar si Paula Seling (juriul) sau cu matinalii Razvan si Dani (prezentatori) vorbind despre cautarea unei voci bune, ce va primi un premiu de 200.000 de euro in cel mai bun spectacol de televiziune. Iar multi dintre cei care au vazut sambata primul episod din X Factor Romania au avut comentarii de genul “Antena a copiat de la Pro ala cu Romanii au Talent decat ca e cu unii care canta ca la karaoke”.

Nu poti pretinde oamenilor care se uita la Capatos sa iti inteleaga un nou produs daca nu le explici de unde vine, cum se consuma si de ce ar trebui sa se implice in vizionare si ulterior in procesul de vot. Pentru ca formatele de concursuri de talente mizeaza pe ceea ce se cheama implicare, sunt construite pentru familii & grupuri, filmeaza si monteaza cu emotie si uneori (in UK) cu tandrete, iti forteaza empatia si opinia (comentariile juriilor si ale prezentatorilor sunt simple, sincere, amuzante, directe, justificate de experienta profesionala si personala). Antena 1 rateaza aproape fiecare element ce contribuie la succesul real al acestui format, cel mai trist lucru fiind modul de filmare, unde PRO TV-ul exceleaza. Sa ai un unic moment aproape emotionant filmandu-l pe Dani Otil lacrimand cand aude un concurent cantand o piesa de la Holograf, ca sa speculeze lumea ca se gandeste la iubita lui Mihaela Radulescu, te apropie de penibil. Sa filmezi dupa reteta maini pe genunchi si sa le montezi fara feeling, e cu adevarat nasol. Ce poti face? Nu poti schimba episoadele plicticoase cu auditii, insa, pana ajungi la competitia live, invata juriul sa se exprime, construieste pe tipologii, invata-i sa fie mentori (ca asa e jocul), filmeaza bine niste close-up-uri, monteaza dinamic si glam, construieste-ti o regie de emisie buna, fii atent la sunet, si promoveaza-ti concurentii. Sa ai pe tava un format bun si sa n-ai Factorul X care sa te diferentieze si sa te ajute sa-l plasezi in topul programelor bune de TV, e ca si cum ai preda armele de la inceput intr-un razboi serios si ai incerca sa te ajuti de niste papagali vorbitori in linia 1 care sa-ti sperie dusmanii.

X Factor e o emisiune decenta, un format simplu, de ale carui elemente romanii nu sunt straini (vezi Megastar si Star Factory). N-a inventat Antena 1 roata. A incercat s-o faca numitul Simon Cowell (fost jurat la Got Talent, producator, actualmente jurat la X Factor SUA, tatal companiei Syco TV) si FreemantleMedia in 2004,  inspirat de succesul emisiunii Pop Idol a numitului Simon Fuller (producator AGT). Cowell a avut parte de un proces in urma caruia Fuller a castigat o parte de 10% din show, a interzis adaptarea in SUA inainte de 2010 si urma sa fie trecut pe generic in calitate de producator executiv (chestie care nu s-a respectat si anul asta omul i-a dat din nou in judecata).

Pentru ca stie business in materie de family entertainment si stie bine piata, Cowell a mizat pe alcatuirea unui juriu simpatic care sa aleaga concurenti cu voci bune, carismatici, cu stofa de vedete pop, care sa-i ghideze ulterior intr-un concurs live in care publicul voteaza un castigator (care are acel Ceva ce-l face sa devina un adevarat star). De 4 ani, auditiile nu se mai desfasoara doar in fata juriului, ci au loc in sali imense, in fata publicului ce are acces gratuit la tot. Dupa faza auditiilor, urmeaza o sesiune denumita “bootcamp” in care concurentii (in unele versiuni) locuiesc impreuna, se antreneaza muzical, si sunt eliminati pe rand, si ulterior in “casele juriului”. Spre deosebire de Got Talent (unde fiecare face ce-i tuna), membrii juriului au obligatia in ultima parte a show-ului de a-i ajuta separa pe concurenti pe categorii si de a-i ghida pe cei 3-4 pe care-i “mentorizeaza”, in ce priveste stilul muzical, modul de interpretare si selectia cantecelor, isi promoveaza/ sustin concurentii lor si-i critica evident constructiv pe cei sustinuti de colegii lor.

Simon Cowell, Sharon Osbourne si Louis Walsh au dat tonul, ca jurati X FACTOR UK, Dannii Minogue li s-a alaturat dupa 4 sezoane, iar in al 5-lea sezon, Cheryl Cole a inlocuit-o pe Sharon Osbourne care a plecat in juriul America’s Got Talent. Dupa  sezonul 7, Simon Cowell si Cheryl Cole au plecat la X FACTOR SUA, iar Danii Minogue a decis sa se dedice juriului Australia’s Got Talent. Un punct in plus pe parcurs au fost juratii invitati: Paula Abdul, Gerri Halliwell, Natalie Imbruglia, Katy Perry, Pixie Lott, Nicole Scherzinger. Castigatorii au avut parte de cariere bune, nume ca Leona Lewis (castigatoarea sezonului 3) si Alexandra Burke (castigatoarea sezonului 5) devenind celebre in intreaga lume. Matt Cardle, carismaticul castigator al sezonului 7 are acum un album de succes si o multime de fani in Europa

In 2011, Louis Walsh a primit colegi noi: Kelly Rowland, Tulisa Contostavlos si Gary Barlow ii stau alaturi in sezonul actual al X Factor si par sa se inteleaga foarte bine.
Sunt simpatici, placuti de public, seriosi, au personalitati si gusturi diferite, isi argumenteaza elegant opiniile, inspira incredere concurentilor si publicului deopotriva.
Niciuna din calitatile de mai sus nu se regasesc in juriul X FACTOR Romania.
Morar nu poate si nu va fi niciodata Simon Cowell-ish, iar replicile lui insipide merg doar la cei care n-au vazut niciodata in viata un astfel de show; Paulei Seling nu i se potriveste deloc rolul de “experta rea” care repeta cuvantul “studiu” de 30 de ori pe emisiune; Adi Sana ramane singura prezenta decenta si justificata care se exprima natural, vorbeste simplu, e cu adevarat atent la ceea ce se cheama “X factor” si nu foloseste la nesfarsit “votul meu este da/ nu” si care are trebui sa fie mult mai vizibil cand se vor transmite live-urile.

  • Janet este si favorita mea pana acum la Xfactor Uk. Si sunt destui care au voci incredibile. Mai imi place de tipul cu 7 nume de gagici tatuat pe fund, are putin robbie williams in el.

    Din pacate, si xfactor si romanii au talent sunt niste failuri, mai ales pentru cineva care a vazut ce se intampla in showurile astea afara

  • nu-s failuri, x factor e doar mai prost si asta pt ca au regie proasta si juriu penibil de prost antrenat pt asta, iar romanii au talent e decent, respecta reteta, mai are mult de lucru, dar e ok in comparatie cu multe alte tari si poate fi mai bun. astept cu interes the voice, care sper sa rupa, pt ca merita!

  • Pingback: De ce plang oamenii cand urmaresc X Factor si Got Talent | Daniel Buca()