Cea de-a șasea ediție a rezidenței internaționale de scenaristică Pustnik a avut loc între 7 și 14 septembrie

0
61
views

Cea de-a șasea ediție a rezidenței internaționale de scenaristică Pustnik a avut loc între 7 și 14 septembrie, într-un format atipic, impus de contextul actual global și restricțiile autorităților în ceea ce privește mobilitatea internațională. Astfel, cei 8 rezidenți finaliști, veniți din state diferite ale lumii, s-au întâlnit timp de 8 zile în mediul virtual, via Zoom, întregul program al rezidenței desfășurându-se astfel.

Pe parcursul rezidenței, pe lângă sesiunile intensive de scriere și rescriere, rezidenții au avut parte de sesiuni de mentorat cu cei 4 invitați ai ediției, profesioniști ai industriei: producătoarea Bianca Oana, cunoscută pentru Touch Me Not (R: Adina Pintilie, Ursul de Aur la Berlinale, 2018) și Colectiv (R: Alexander Nanău, proiectat în cadrul Festivalului de Film de la Veneția, 2019), scenaristul Alexandru Baciu, cunoscut pentru scenariile filmelor lui Radu Muntean, cu care a colaborat la Hârtia va fi albastră, Marți, după Crăciun (Cannes, Un Certain Regard 2010), Alice T. sau Un Etaj mai jos (Cannes, Un Certain
Regard 2015), producătoarea Julie Billy (The Lobster, de Yorgos Lanthimos, A Ciambra, de Jonas Carpignano, Gagarine, de Fanny Liatard & Jérémy Trouilh) și scenaristul Philippe Barriere (scenarist și consultant, colaborator al Le Groupe Ouest și Torino Film Lab). De asemenea, rezidenții au avut parte în 3 dintre seri, de discuții aplicate pe filmele mentorilor, precum și de 2 seri de analiză a filmelor lor.

Julie Billy este o producătoare de film din Franța care de 10 ani de zile lucrează pentru casa de producție Haut et Court. A supervizat, produs și co-produs zeci de filme, dintre care amintim: ”THE LOBSTER” – de Yorgos Lanthimos (Premiul Juriului la Cannes, 2015), documentarul ”LATIFA A FIGHTING HEART” – regizat de Olivier Peyon și Cyril Brody (Rotterdam, 2018), ”A CIAMBRA” – de Jonas Carpignano (propunerea Italiei la Oscarurile din 2018, premiat cu premiul Europa Cinemas Label, în cadrul Cannes – Director’s Fortnight, 2017) și ”THE COUNTY” de Grimur Hakonarson. Cea mai recentă producție a ei este lungmetrajul ”GAGARINE”, regizat de Fanny Liatard și Jérémy Trouilh, nominalizat în competiția oficială a festivalului de film de la Cannes, 2019; ”Gagarine” este și filmul discutat de Julie cu rezidenții Pustnik într-una din serile programului.

Philippe Barrière a studiat filozofia și logica, shift-ul către scenaristică producându-se mai târziu. A fost Head of Development în cadrul Mille et Une Productions, între 2006 și 2009. Din 2010, lucrează ca scenarist independent și consultant pe scenarii. A fost story editor în 2014, în cadrul Torino Film Lab și în cadrul MidPoint, 2015. Anul acesta, s-a întors în echipa TFL.

„Chiar dacă anul acesta a fost mai degrabă unul atipic, spiritul comunitar al rezidenței s-a făcut simțit din Manila până în Stockholm, din Budapesta până în Kent sau de la Berlin la Paris. Am simțit acum, mai mult ca niciodată, nevoia de a ne înconjura de scenariști care împărtășesc aceleași temeri și care duc aceeași luptă dreaptă pentru un cinema încărcat de un spirit profund umanist. Am întâlnit creatori generoși și atenți unii cu ceilalți, pasionați de explorarea naturii limbajului cinematografic, artiști care simt o nevoie reală de a spune povești covârșitoare despre lumea în care trăim. Suntem extrem de încântați că am reușit să ducem această ediție la bun sfârșit și sperăm că experiența a fost utilă și necesară, mai ales într-o perioadă în care scriitorii emergenți sunt, din păcate, și scriitori care se luptă în fiecare zi pentru a-și câștiga acel puțin timp pe care îl pot dedica poveștilor lor.” Andreea Borțun & Bryn Chainey, Co-fondatori Pustnik.

Despre Pustnik:
Pustnik este prima rezidență internațională de scenaristică desfășurată în România. Proiectul își propune să le ofere tinerilor scenariști un context prielnic dezvoltării poveștilor la care lucrează, departe de presiunile industriei. În același timp, Pustnik își dorește să creeze în jurul său o rețea de profesioniști din cinema, cercetători și oameni de cultură, cu
scopul încurajării colaborărilor dintre aceștia.